Milyen a jó munkakörnyezet? Milyen felszereléssel, elrendezéssel érdemes egy irodát létrehozni, hogy kellően hatékony és rugalmas legyen a munkavégzés? Mint az élet számos területén, itt is meg kell találni az ideális egyensúlyt.
Fotó: glassdoor.com- Telekom német irodája
A Telekom nagy hangsúlyt fektet arra, hogy lehetőséget adjon a távmunkára, ami az Y a és Z és az X generáció számára is flexibilissé teszi a munkavégzést, hiszen így feladatai beosztásáról bizonyos mértékig a munkavállaló dönthet. Bizonyos, helyhez kötött munkakörök esetében persze kizárt az otthoni munkavégzés, jellemzően ezek az ügyfélkapcsolattal, műszaki help desk funkciókkal, bolti, értékesítési tevékenységekkel foglalkozók esetében van így. Az irodai környezetben dolgozók zömének esetében azonban elérhetővé tehető a távmunka, amit az elmúlt év során eredményesen beépített a Telekom is az itt dolgozók hétköznapjaiba. A tapasztalatok mind munkavállalói, mind pedig munkáltatói oldalról pozitívok, ami egy nagyon fontos, épülő bizalmi kapcsolatra utal. Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy a távmunka nem a klasszikus értelemben vett teljes home office-t jelent, vagyis a munkavállaló még így is a héten legalább 3-4 napot az irodában tölt. Azaz továbbra is meghatározó szerepet játszik az életében a munkakörnyezet.
„A jó munkakörnyezet attól jó, hogy alkalmazkodik ahhoz a munkatevékenységhez, amit éppen végzünk”.
Egy olyan cég esetében, amely több feladatot lát el, több tevékenységi területen van jelen egyszerre, fontos, hogy technikailag is hibátlan atmoszférát teremtsen a zökkenőmentes munkavégzéshez. Példának okáért, ha adott esetben egy tárgyalásba, live meetingbe, projektbeszélgetésbe kell bevonni egy éppen otthonlévő munkatársat, ne ütközzön technikai, kommunikációs akadályokba a folyamat lebonyolítása. Egy rossz technikai háttérrel rendelkező meeting room-ban egy, az előbb említett társalgásnál állandóan fokozott figyelmet kell szentelni arra a kollégára, aki távolról kapcsolódik be, így a beszélgetés sem lesz a legrugalmasabb.
Egy munkahelyi tér rengeteg funkciót tölthet be: használható tárgyalóként, egyéni munkavégzésre, étkezésre, pihenésre. Jelenleg az a trend (és egyben hatékony megoldás), ha mindenki olyan helyet tud választani magának, ami épp a legmegfelelőbb neki az abban a pillanatban folyó munkavégzést tekintve. Vagyis legyen olyan helyszín számára, ahol zavartalanul tud telefonálni, elmélyülhet egy feladat megoldásába, vagy épp lazább-formálisabb tárgyalást bonyolíthat le.
Nagyon fontos szempont ugyanakkor az iroda teljeskörű kihasználása, hiszen költségvetési szempontból nem feltétlenül jövedelmező, ha betöltetlenül állnak a terek. Ezen kívül nyilván érdemes a komfortra is odafigyelni, hiszen például szükséges mindenki számára biztosítani az optimális privátszférát. A nem munka célú közösségi terek szintén meghatározó szerepet játszanak, ki nem szeretne nyugalomban elfogyasztani egy kávét, beszélgetni, kikapcsolódni.
„Olyan egyensúlyt kell találni, ami inkább a laza csapatösszejövetelek színtereiben nyilvánul meg, valamint le kell csökkenteni az olyan eszközök tartását, amit egy-két használat után megunnak a kollégák.”
Éppen ezeket a szempontokat, elveket figyelembe véve fejleszti új székházát a Telekom, ahová várhatóan 2018-ban költözik a cég. Mivel az új munkakörnyezet számos, eddig nem megszokott elemmel bővül majd, április óta lehetősége van a Telekom dolgozóinak arra, hogy a régi székházban kialakított, úgynevezett szimuláns térben dolgozhassanak, ezzel is könnyítve az átállást. Az új székházban szabadidős közösségi tér, fejlett technikai körülmények és kényelmesebb, levegősebb irodatér várja a munkatársakat.